Zverejnenie príspevku / stránky na vybrali.sme.sk Tlač / PDF príspevku / stránky

Tak nám nasnežilo, 16 cm prašanu. A Rača má zasypané chodníky. Spotreba soli prudko rastie. Rovnako ako námaha sa dostať kdesi peši. Chodníky bezprostredne od brány po smetiaky sú nasolené do ďalšej zimy a čo je za nimi, je asi všetkým jedno. Pričom legislatíva túto povinnosť definuje nasledovne: 


"Za chodníky priľahlé k nehnuteľnostiam hraničiacim s cestou, alebo miestnou komunikáciou sa pre potreby tohto nariadenia považujú tie, ktoré sú vzdialené od hranice cesty, alebo miestnej komunikácie do 22 m, a to v priečnom i pozdĺžnom smere (spojovací chodník po najbližšiu vozidlovú komunikáciu, resp. pozdĺžny úsek chodníka pozdĺž nehnuteľnosti, alebo pozdĺž vozidlovej komunikácie)."


Zdroj: http://www.bozpo.sk/bezpecnost/poradna/komunikacie.htm

A ako to vyzerá v praxi?



videjko

vyberte si, či pôjdete po zasypanom chodníku vľavo, alebo vpravo



Som občan roky platiaci dane. Štátne: DPH, spotrebná daň, daň z príjmu... daň z nehnuteľnosti, ...atď. Pýtam sa oprávnene, kde končia naše/moje dane? Prečo obce a miestne časti nezabezpečujú kontrolu plnenia platnej legislatívy o čistení a údržbe komunikácií v zimnom období? Mám silný pocit, že Račianske zastupiteľstvo trpí na prebujnelosť a nízky stupeň akcelerácie niečo riešiť v prospech občanov. Jednoducho... žijú v takom neohrozenom socializme. Ako chlapec si pamätám, že priestory vtedajšieho miestneho úradu (MNV Rača) boli výlučne na Kubačovej ulici. Koľko malo zamestnancov? 40 alebo 50? Viac určite nie. Môže mi niekto otvorene povedať, čo môže robiť na takej malej miestnej časti asi 120 ľudí? A to máme vyššie územné celky, v pokoji zašité obvodné úrady, magistrát hlavného mesta.... a  kto vie. čo ešte, aké úrady?

Akoby to vyzeralo v severských štátoch, mať tam také zastupiteľstvo, ako máme u nás? Asi ťažko ako na tejto fotografii. Zima tam trvá často od polovičky novembra v kuse do apríla. Chodníky by boli nepriechodné.


                                                           Helsinky-mesto





Poznámka: kontroluje vôbec niekto, či sa dodržiava zákaz používať chemické posypové materiály, t. j. posypovú soľ?


30 komentárov:

  1. Dušan, k počtom zamestnacov MÚ:

    Organizačnú štruktúru miestneho úradu nájdeš na http://raca.sk/assets/Uploads/Organizacna-struktura-27-06-2011.pdf,
    organizačný poriadok na http://raca.sk/mestska-cast/organizacny-poriadok/.

    Skús dať nejaké optimalizačné návrhy.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Dusan,ked je niekto na Ministerstve,alebo na Miestnom urade zamestnany z rodiny to sa vola rodinkarstvo? A ked tam je stranicky kolega,alebo kolegina to sa v civilizovanej demokratickej krajine vola klientelizmus? Myslis,ze sa to vobec moze este udiat v dnesnej dobe?

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Liknavosť miestnej časti Rača ide na vrub všetkym garnituram: https://www.facebook.com/groups/128995573813420/permalink/462951180417856/
    Výrub-prieredovanie borovicového lesíka na Hagarovej bol 4 ročný projekt.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Miro, optimalizačné návrhy: Navrhujem audit, chronologiu čo sa začalo diať po novembri 89. Ake nove pozície sa objavovali a či to bolo potrebné zo zákona. Ak nie, preč s tym. Potom, čo kumulovanie funkcií? Vo firmách je to bežné. Neviem prečo by sa tým nemuselo riadiť zastupitelstvo.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. ad Anonymný 16.12.2012 7:53:00

    Ak (komunálny) politik dosadzuje na posty v dosahu jeho právomoci rodinných príslušníkov alebo straníckych kolegov BEZ VÝBEROVÉHO KONANIA, áno, je to RODINKÁRSTVO a vytvára tým PODHUBIE KLIENTELIZMU.

    V personálnej politike súčasného starostu je prípadov obsadzovania miest takýmto spôsobom viac. Nie náhodou TIS v hodnotení samospráv za rok 2012 udelila našej mestskej časti za kritérium „8. Personálna politika“ NULA PERCENT zo sto možných (viď http://mesta2012.transparency.sk/sk/sets/mesta-2012/Bratislava_Raca/info).

    Pre úplnosť: NULA PERCENT dostala MČ Rača aj v roku 2010 za starostu Zvonára.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Dušan,
    dobrý nápad, skús preň získať niektorého z poslancov a dostať ho do komisií a na rokovanie MZ.

    OdpovedaťOdstrániť
  7. K linku https://www.facebook.com/groups/128995573813420/permalink/462951180417856/
    je to link na uzavretú skupinu a prístupný je len jej členom.

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Dobrý deň pán Ščibrány, chcem sa opýtať, koho z rodiny mal zamestnaného starosta Zvonár na miestnom úrade, prípadne prednostka Kramplová?
    A len pre úplnosť, vedúce miesta boli obsadzované výlučne len cez výberové konanie. Výberové konania po nástupe k moci Pilinský zrušil, uplatnil si svoju právomoc a dal schváliť zmenu organizačného poriadku, kde sme túto povinnosť zakotvili. Výberovým konaním museli prejsť aj tí zamestnanci, ktorí už boli na úrade zamestnaní. Zvonár všetkých vedúcich odvolal a vyhlásil výberové konanie, mohli sa do neho prihlásiť aj odvolaní vedúci. Vo výberovej komisii nikdy nebol starosta ani prednostka. A ešte niečo, bol prepustený zamestnanec, člen koaličnej strany, keď ukázal, že sa mu nechce pracovať a lajdáčil.
    S pozdravom Dagmar Kramplová

    A k hodnoteniu TIS - personálna politika za Zvonára? Neviem na základe čoho bolo to hodnotenie, ktoré uvádzate, ale ak na základe kritérií rodinkárstvo, bez výberového konania, tak potom ten výsledok musím hodnotiť ako jednoznačne politický a manipulačný.

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Dobrý deň, pani Kramplová,
    v mojom komente nie je o rodinkárstve starostu Zvonára ani prednostky Kramplovej ani slovo.

    TIS v kategórii „8. Personálna politika“ rodinkárstvo nehodnotila ani v roku 2010, ani 2012.
    Výsledné známky sú súhrnom týchto subkritérií:

    2010:

    Realizuje MsÚ výberové konania aj na miesta referentov? NIE
    Počet obsadených miest referentov od januára 2009: 10
    Počet výberových konaní od januára 2009 na miesto referenta: 0
    Nachádzajú sa na internetovej stránke samosprávy zápisnice z výberového konania obsahujúce charakteristiku obsadzovaného miesta? NIE
    Nachádzajú sa na internetovej stránke samosprávy zápisnice z výberového konania obsahujúce dátum zverejnenia informácie o voľnom pracovnom mieste? NIE
    Nachádzajú sa na internetovej stránke samosprávy zápisnice z výberového konania obsahujúce počet a mená uchádzačov? NIE
    Nachádzajú sa na internetovej stránke samosprávy zápisnice z výberového konania obsahujúce mená, priezviská a titul členstva členov v komisii? NIE
    Nachádzajú sa na internetovej stránke samosprávy zápisnice z výberového konania obsahujúce sumárne hodnotenie komisie a poradie uchádzačov po hodnotení? NIE
    Nachádza sa na internetovej stránke samosprávy archív zápisníc z výberového konania min. 2 roky spätne? NIE

    2012:

    Realizoval MsÚ od 1.1.2011 výberové konania vždy aj na miesta referentov? NIE
    Počet obsadených miest referentov od januára 2011: 18
    Počet výberových konaní od januára 2011 na miesto referenta: 0
    Nachádzajú sa na internetovej stránke samosprávy zápisnice z výberového konania obsahujúce charakteristiku obsadzovaného miesta? NIE
    Nachádzajú sa na internetovej stránke samosprávy zápisnice z výberového konania obsahujúce dátum zverejnenia informácie o voľnom pracovnom mieste? NIE
    Nachádzajú sa na internetovej stránke samosprávy zápisnice z výberového konania obsahujúce počet a mená uchádzačov? NIE
    Nachádzajú sa na internetovej stránke samosprávy zápisnice z výberového konania obsahujúce mená, priezviská a titul členstva členov v komisii? NIE
    Nachádzajú sa na internetovej stránke samosprávy zápisnice z výberového konania obsahujúce sumárne hodnotenie komisie a poradie uchádzačov po hodnotení? NIE
    Nachádza sa na internetovej stránke samosprávy archív zápisníc z výberového konania min. 2 roky spätne? NIE

    (viď http://mesta2012.transparency.sk/sk/sets/mesta-2012/Bratislava_Raca/info)

    OdpovedaťOdstrániť
  10. No vidím, že som otvoril pandorinu skrinku.

    OdpovedaťOdstrániť
  11. ... aj o tom je/má byť verejná diskusia.
    A neboj, keby si ju neotvoril ty, otvoril by ju skôr-neskôr niekto iný :).

    OdpovedaťOdstrániť
  12. Ano, skôr či neskôr by cely mechanizmus nefunkčného aparatu m.č. Rača začal trápiť (aj)iných. Ak sa to začne riešiť skôr v náš spoločný prospech, vyjde nás to lacnejšie. Ak sa to začne riešiť neskôr, vyjde nás to drahšie. So zmenou personalneho obsadenia smerom dolu, nebudu náklady znížené priamo úmerne, ale budú znižené od určitého počtu skokom. A to v momente, ked sa príde na to, že sa zamestnanci vmestia do jednej budovy.

    OdpovedaťOdstrániť
  13. Pán, Ščibrány, to je v poriadku, tak ako ste to teraz upresnili. Ale v kontexte predchádzajúcej diskusie to vyznelo tak, ako keby sme zamestnávali rodinných príslušníkov, čo by nebola pravda. Nemyslím si, že robiť výberové konania na všetky pozície je nutné, aj tie niečo stoja, peniaze a aj čas. Ak mám človeka, o ktorom viem, že je dobrý, dostanem na neho výborné referencie, nevidím dôvod robiť výber. Ak by sa neosvedčil vždy je tu skúšobná lehota. Na vedúce miesta by sa, podľa mňa výber už mal robiť, ide o riadiace posty a vyššiu mieru zodpovednosti.

    Ja viem, že demokracia nás niečo stojí, len aby nás nestála príliš veľa a mnohé iniciatívy sa nestali samoúčelnými.

    Pán Veselý, nemyslím si, že ste otvorili nejakú Pandorinu skrinku. Mala som len pocit, že tu treba niečo upresniť. Inak s Vašim článkom plne súhlasím, ako aj s mnohými inými.
    Prajem Vám obidvom pekný deň
    Dagmar Kramplová

    OdpovedaťOdstrániť
  14. No mne stačilo vidiet toto video: http://tv.sme.sk/v/3579/prednostka-mu-raca-dagmar-kramplova-ku-kauze-racik.html
    Takže materské centrum nemalo vyhovujúce stavebné a hygienické podmienky? A čo urobilo predošlé vedenie m.č. Rača aby to malo splnené?

    OdpovedaťOdstrániť
  15. Dušan,
    myslím si, že aparát MČ Rača funkčný je, len má veľké rezervy. Má ich tak v efektívnosti, kam smeruje tvoja kritika, ako aj v transparentnosti, na čo poukazujú výsledky MČ Rača v hodnotení samospráv za rok 2012, ktoré uverejnila TIS.

    Osobitne zlé výsledky sme dosiahli v týchto kategóriách:

    2. Účasť verejnosti na rozhodovaní 20%
    4. Predaj a prenájom majetku 0%
    8. Personálna politika 0%
    9. Etika a konflikt záujmov 20%

    Sú to smutné výsledky, hlavne ak uvážime, že náš starosta sám seba vníma ako komunikujúceho, otvoreného a transparentného politika, že takto ho prezentuje fb-skupina Račania a že ho tak vníma aj jeho fan-klub. Áno, ak komunikáciu, otvorenosť a transparentnosť merajú časom, ktorý Peter Pilinský venuje napr. odstraňovaniu neporiadku či exkrementov po vinobraní a iným podružnostiam, môže sa to tak javiť. Keď ale občan načúva hrobovému tichu a verbálnemu mlženiu, ktoré obostiera mnohé omnoho dôležitejšie záležitosti, musí dať za pravdu hodnoteniu a známke TIS.

    OdpovedaťOdstrániť
  16. Pán Veselý, Vy sa chcete silou mocou hádať. No mne sa nechce. Toto, čo ste sem teraz hodili, je možno na debatu, ale absolútne, absolútne nesúvisí s Vašim článkom. Na Ráčik mám svoj názor, nemalo vyhovujúce stavebné a hygienické podmienky. Zriadili sme Klub matiek vo vyhovujúcich podmienkach, aby mali mamičky kam chodiť. Za tým, čo ste hodili ako link si plne stojím.

    A teraz k veci, Pán Veselý, určite sa tu, na týchto stránkach nebudem s Vami hádať. Ale ak už niečo kritizujete, napríklad to, že na miestnom úrade je omnoho viac ľudí zamestnaných ako pred rokom 1989, tak by ste mohli vedieť, že verejná správa prešla od vtedy niekoľkokrát významnými reformami a veľmi veľa kompetencií, čo vykonával dovtedy štát (napr. aj Obvodný národný výbor Ba III a Miestny národný výbor Ba Rača nie) prešli na samosprávu. A to tak ako originálne kompetencie, tak aj množstvo prenesených kompetencií.
    Prajem Vám ešte raz pekný deň a skúste druhý krát komunikovať tému, inak Vaša diskusia vyznieva ako zaujatá a potom to už nie je diskusia.

    Srdečne pozdravuje Dagmar Kramplová

    OdpovedaťOdstrániť
  17. Miro, osobne si myslím, že (každý) starosta môže byť zajatcom sponzora predvolebnej kampane a nebude určovať kto bude, či nebude zamestnancom zastupiteľstva*. A detto teda nebude ani určovať podmienky výberového konania. Tento problém bude mať u nás ďaleko hlbšie korene.

    *pozn: toto je samozrejme ale len na škodu. Nový starosta asi nejlepšie vie, komu môže dôverovať. Prečo by teda nemal určiť/menovať svoj tým? Problém, ktorý sme otvorili, nie je v skutočnosti o rodinkarstve. Neviem prečo by nemal mať v tíme aj niekoho z príbuznych? Pokial bude fungovať samospráva účelne, budú občania spokojní, nebude dôvod nadavať a hromžiť. No pokiaľ to samospráva nebude splňať, vidim jedinú možnosť v petícii napr. podpisy 500 občanov Rače na predčasných voľbách. Žiadne čo aj najprísnejšie a transparentné výberové konania nič nevyriešia. Ved čo sa stane, ak príde odborník na zastupitelstvo s riadnym kusom elanu, kde ale nič nefunguje? Ryba smrdí od hlavy.

    OdpovedaťOdstrániť
  18. Pani Kramplová,
    súhlasím s Vami, že výberové konanie sú nutné hlavne na vedúce miesta. No aj prijímanie na ostatné pozície by malo byť transparentné: jasné požiadavky na danú pozíciu, verejne dostupné informácie o kritériách, odporúčaniach a zdôvodneniach, na základe ktorých a kým bol dotyčný prijatý.

    OdpovedaťOdstrániť
  19. Pani Kramplová, preto som vyššie na Mirovu výzvu o optimalizačnách návrhoch spomínal audit - Navrhujem audit, chronologiu čo sa začalo diať po novembri 89. Ake nove pozície sa objavovali a či to bolo potrebné zo zákona. Ak nie, preč s tym. Potom, čo kumulovanie funkcií? Vo firmách je to bežné. Neviem prečo by sa tým nemuselo riadiť zastupitelstvo.
    Len tak v rýchlosti, pozeram súčasnú štruktúru, je tam oddelenie životného prostredia, že vedúci čistoty. Prosím vás, akej čistoty? Čistoty rúk zamestnancov, či čistoty kancelárií alebo čistoty (transparentnosti) pri objednávaní služieb? Čoho vlastne? A kde sú tí pracovníci, čo poberajú mzdu tvorenú z našich daní? Ked vidim špinavé ulice. Špinu po vinobraní, autá jazdiace po trávnikoch, jazdiace cez detské ihriská, neodhrnutý sneh teraz. A to nie sú veci, čo sa tu objavili dozadu 2 roky po dnes. Toto tu bolo aj za Zvonára aj za Bielika.

    OdpovedaťOdstrániť
  20. Pán Ščibrány, súhlasím s Vami, máte absolútnu pravdu. Musím však povedať, že takúto požiadavku verejnosti sme necítili. Ak by bola, nevidím žiaden problém v tom, zverejniť kto bol prijatý na akú pozíciu a za akých kritérií. Myslím si, že toto nie je problém a nemôže ho mať žiaden vedúci úradu verejnej správy.
    Spoločnosť je živý organizmus, ktorý sa stále vyvíja a aj má stále väčšie a väčšie požiadavky na verejnú správu, najmä po kauze Gorila, čo je dobré. Inak by sme stagnovali. MSpoločnosť sa musí vyvíjať nie len po materiálnej a duchovnej stránke, ale aj politickej. Všetko, totiž, so všetkým súvisí.
    S pozdravom
    Dagmar Kramplová

    OdpovedaťOdstrániť
  21. Dušan,
    nesúhlasím s tebou, že „najprísnejšie a transparentné výberové konania nič nevyriešia“. Som presvedčený, že významne limitujú potenciálne konflikty záujmov a vznik klientelizmu a korupcie. Osobitne vtedy, keď vedenie obce málo prizýva poslancov a občanov k dôležitým rozhodnutiam, informuje o nich nedostatočne, s časovým odstupom a často až „po funuse“.

    Netvrdím, že starosta nemôže do svojho tímu navrhnúť a prijať nikoho z jemu blízkych ľudí, no mám problém s tým, ak do svojho okolia dosadzuje ľudí, ktorí sa napr. podieľali na financovaní a realizácii jeho volebnej kampane resp. majú v obci vlastné podnikateľské záujmy a so samosprávou ekonomické vzťahy, a teda sú de facto v trvalom konflikte záujmov. Hájiť zároveň osobné aj obecné záujmy je prakticky nemožné.

    OdpovedaťOdstrániť
  22. Pán Veselý, áno čistota je veľký problém. A bol to problém aj za nás a aj keď si myslím, že sme sa málinko posunuli, bolo to ozaj málinko, čo ma veľmi, veľmi mrzí. O to viac, že som sa veľmi snažila spríjemniť prostredie pre život Račanov. Nepodarilo sa mi to tak ako som si predstavovala, a za to beriem plnú zodpovednosť.

    Čo sa týka kumulácie funkcií, my sme mnohé kumulovali. Niektoré sa nedajú kumulovať, resp. nemôžu. Neštudovala som detailne organizačnú štruktúru a náplň jednotlivých činností pracovných pozícií, neviem sa preto vyjadriť k dnešnej štruktúre.
    Čo sa týka auditu pracovných procesov a im zodpovedajúcej štruktúre, môže to byť prínosné, len treba dať veľký pozor, kto bude ten audit robiť. Aby aj rozumel samospráve, lebo medzi procesmi v súkromnej sfére a vo sfére verejnej správy je veľmi veľký rozdiel. Napríklad už len ten, že súkromník sa rozhodne niečo realizovať, urobí si bleskový prieskum trhu a nakúpi najvýhodnejšie, či už tovar alebo služby. Verejná správa robí obstarávania, ktoré trvajú dlhý čas, stoja financie a nie vždy to výjde najefektívnejšie. Čas sú niekedy veľmi veľké peniaze. No ale to sa nedá zmeniť, ani to nechcem, to je súčasť demokracie a umožnenie aj všetkým sa zapojiť do súťaže. To bolo uvedené len ako príklad k tomu, že ten, kto by mal robiť audit, by mal samospráve aj rozumieť, aby nenavrhol niečo, čo bude nerealizovateľné.

    S pozdravom Dagmar Kramplová

    OdpovedaťOdstrániť
  23. Miro, mam na mysli vyberove konania v personálnej rovine. Jasne, aj ja som za transparentné konania a velmi prísne pri objednávaní služieb, či zmluv o dielo.

    OdpovedaťOdstrániť
  24. Pani Kramplová, príklad súkromníka, čo uvadzate je tak životnost podnikatela na pol roka. Velke firmy prechádzaju roznymi etapami: vznik firmy, expanzia firmy, racionalizacia, teda zoštíhlovanie. Verte, nie su to par tyždňove zaležitosti. Napr. taka automobilka (nerobím v tom), zistí, že stráca trh. Vývoj nového auta a uvedenie na trh je 1,5 ročná zaležitosť.
    Inak, len tak medzi nami, čo je to bleskovy prieskum trhu? Máte predstavu čo za tým je? Ake rozne "rezy" prieskumu? To vôbec nie je o bleskovosti. Velke zmeny trvaju o dosť dlhšie ako bleskovo. Zostante v komunale, zaiste ste v tom doma.

    OdpovedaťOdstrániť
  25. Pán Veselý, príklad, ktorý som uviedla bol len a len zjednodušený príklad toho, že je veľký rozdiel medzi samosprávou a súkromným sektorom. Tým som len chcela poukázať na to, že aj osoba auditora je veľmi dôležitá, aby nenavrhol postupy, ktoré sa v samospráve nedajú použiť. Vôbec som nemala na mysli vývoj auta a celú marketigovú stratégiu.
    Pán Veselý, ja mám skúsenosti aj zo súkromnej sféry a to, že som v komunále doma, to máte pravdu.
    Vôbec nechápem, prečo ma napádate osobne. Ja som vašu myšlienku podporila a vlastne som ju aj rozvila. Ak s ňou nesúhlasite, argumentujte, ale vťahovať do tohto osobný rozmer sa mi zdá nenáležité. Vám asi nejde o diskusiu.
    Keďže nemám záujem komunikovať v osobnej rovine útokov na spoludiskutujúceho, srdečne Vás pozdravujem a prajem pekný nedeľný večer.

    Týmto ešte pozdravujem aj pána Ščibrányho a tak isto, mu úprimne želám pekný nedeľný večer.

    Dagmar Kramplová

    OdpovedaťOdstrániť
  26. Rozdiel medzi súkromnou firmou a komunalom je v tom, že zatial čo samosprava "nejaké" príjmy bude mať dnes, zajtra aj o rok, tak v súkromnej firme nič také nie je garantované.
    Zle ste ma pochopila. Pohybujete sa v oblasti uplne odlišnej ako je biznis, tam si nemusite lamať hlavu, či bude na mzdy, alebo čo sa bude diať ak na ne nebude. Vlastne v jednom je predsa niečo spoločné. Manažment financií. A o tom je otvorená debata.Napokon, nikto z nas tu žiadnu z pozicíí na samospráve nespochybnil. To ani nie je cieľom. Práve naopak. Očakávam fundované príspevky odborníkov, čo sa tomu rozumejú lepšie ako ja a napíšú, ktoré pozície sú nepostradateľné, ktoré môžu byť, ale ich potreba nie je akútna, resp. sa dajú zabezpečiť dodávateľsky, a ktoré sú úplne od veci, resp. ich činnosť nie je vidno, teda efekt je nulový.

    OdpovedaťOdstrániť
  27. pani Kramplova...a Vy ste mali kvalifikaciu pre post prednostky? nedorabali ste si nahodou vzdelanie az po vymenovani? kde ste stdudovali koli tomu a kto Vam to platil?

    OdpovedaťOdstrániť
  28. Pani Kramplová, ale čo musím povedať, nemajte obavy. Vaša nástupkyňa vás v ničom neprevyšuje, stačí si prečítať tie duchaplné vyjadrenia: https://www.odkazprestarostu.sk/bratislava/podnety/2345/chodnik-na-detske-ihrisko
    Úplne ako úradnik CK monarchie : "ja som úrad, a vy ste tu pre mňa!"

    OdpovedaťOdstrániť
  29. Wanted,hlada sa osoba co kocuje po okolitych obcach a zaklada tam uvery. U nas v Hornem Vyplachu este uver nemame a tak budeme radi,ak nam ju posikujete nech aj my mame. Poznavaci znameni je v tych uverech studirovana. P.S. nemjeli by sme ju hledat v tem gugeli???

    OdpovedaťOdstrániť