Zverejnenie príspevku / stránky na vybrali.sme.sk Tlač / PDF príspevku / stránky

Poznáte projekt JURAVA? Nie? Tak by ste mali. Má to byť Malokarpatská-šúrska cyklomagistrála:

http://www.appril.com/Stavby/SK/BA/Malokarpatsko---Surska-cyklomagistrala---Jurava.aspx
http://raca.beta.wisible.sk/assets/zmluvy_2012/Zc117Jurava.pdf 

trasa:
http://www.svatyjur.sk/data/MediaLibrary/1156/Jurava-cykl-prehlad%20bez%20popisov%20vlastnictva.pdf

Objem investície podľa ťažko dostupných zdrojov: 916 828 EUR



















... podla inych zdrojov "len" 679 tisíc EUR. Som roky aktívny cyklista, a posledných 8 rokov výlučne na horskom bicykli (kvôli autám) a tak poznám v okruhu 40 km od Rače po svahoch a rovinách azda všetky možné dostupné poľné cesty, chodníky, aj neznačkové. Jedna z nich vedie aj po trase pripravovaného projektu JURAVA z Rače od viníc pri sídlisku Komisárky do Sv. Jura, stade späť popod dvojprúdovku a železnicu smerom do rezervácie Jurský Šúr, stade po ľavom brehu kanála až po cestu pre motorové vozidlá medzi Vajnorami a Čiernou Vodou, potom späť k Šúru a odbočka na uzavretú asfaltku - bývalú cestu do Vajnor z odbočky z dvojprúdovky Rača - Sv. Jur (prechod cez železnicu je dávno zrušený). Stadiaľ je možnosť sa dostať do Vajnor a pokračovať po približnách trasách pripravovaného projektu JURAVA. V mojej trase sa vrátime po slepej ceste smerom k železnici a nelegálne cez ňu prejdeme smerom späť do viníc. 

Tak nasadáme a tu je odbočka pri sídlisku Komisárky do viníc:

Prechádzame okolo konečnej eletričiek

Stadiaľ sa dostaneme na asfaltku, pre neskôr narodených - toto je stará cesta do Sv. Jura (kedysi Jur pri Bratislave)

Asfaltka nás opäť zavedie do viníc

Prechádzame popod VN vedenie (trasuje napr. Šúrsky rybník a Biely Kríž, v pozadí sa črtá Sv.Jur

Vchádzame do Sv. Jura

Nezabudnime si pozrieť centrum, ktoré je trochu mimo hlavnej cesty (sú tu možnosti nabrania síl z nenáročnej trasy)

*******************************************************************************
*******************************************************************************

Po prezretí si centra Sv. Jura a doplnení tekutín, resp. energie sa vrátime späť pred obec a ideme popod dvojprúdovku a železnicu

Pokračujeme po asfaltke,ktorá nas privedie na vstup do prírodnej rezervácie Jurský Šúr. Foto - pohľad na kanál

Môžeme sa poinformovať o prírodnej rezervácii

Pokračujeme pozdĺž kanála a prídeme k rybníku so stožiarmi (stožiare-vid vyššie)

Vychutnáme si ten kľud a ticho

Vrátime sa na našu trasu a pokračujeme na ľavej strane kanála (kanál tečie od Karpát). Napravo je mostík, cez ktorý budeme pokračovať nazad, až dosiahneme asfaltku medzi Vajnorami a Čiernou Vodou

Pohľad na smer skade sme prišli
Tu sa otočíme, pred nami je asfaltka medzi Vajnorami a Čiernou Vodou a je veľmi intenzívne využívaná. Nie je vhodná pre rodinu s deťmi.

Takže čelom vzad a pokračujeme

Pred nami je ten mostík, odbočíme vľavo (v pozadí sú známe stožiare VN)

Prechádzame po panelovej ceste

A vchádzame na asfaltku - slepú cestu, čo je využívaná korčuliarmi a mladými cyklistami (rodiny s deťmi). Toto je tá asfaltka - bývalá cesta do Vajnor z odbočky z dvojprúdovky Rača-Sv. Jur (prechod cez železnicu je dávno zrušený)

Teraz prejdeme cez železnicu. Je to nelegálne, takže tento článok nie je návod ako prechádzať cez železničnú trať. Tu ma napadá, čo vlastne robili zastupiteľstvá pred nejakými 10 rokmi, keď sa zrušil chránený prejazd pre autá cez trať. Zaspali? Hlavne zastupiteľstvo m.č. Vajnory!

Prekľučkujeme sa medzi rútiace sa autá do viníc

Pokračujeme smer Rača po našej trase JURAVA

Už vidno sídlisko Komisárky

A výlet ukončíme tam, kde sme ho začali

Prejdená trasa na mape

Záznam trasy podľa stránky garmin connect (trasa bola zaznamenaná GPS prístrojom Garmin)

Fotografie so súradnicami: https://picasaweb.google.com/111073956675422283453/JURAVA (vid Photo Locations vpravo od fotografie/í).  

Takže, takto sme sa presvedčili, sme už boli prevezení projektom JURAVA a celkom nás to nič nestálo. Chcel by som odpovede na mnoho otázok. Od predstaviteľov jednotlivých zastupiteľstiev: od m.č.Rača, m.č. Vajnory a od zastupiteľstva obce Svätý Jur: 

  1. Čo sa získa vybudovaním cyklistickej cesty (Malokarpatská-šúrska cyklomagistrála) oproti súčasnému stavu? 
  2. Aká nová pridaná hodnota bude čakať na cyklistov a cykloturistov na trase? 
  3. Aké nové pracovné príležitosti uvedený projekt prinesie po vybudovaní? (infraštruktúra gastrozariadení) 
  4. Očakáva sa spopularizovanie vinohradníckeho regiónu práve vybudovaním Malokarpatsko-šúrskej cyklomagistrály? Ak áno, akým očakávaným dosahom? 
  5. Aká je očakávaná návratnosť celého projektu?
*************************************************************************************
Doplnenie 30.09.2012 ako je možné, že 37 km nových cyklistických trás v kraji BA bude stáť 3000,-€ a ďaleko kratšia trasa viac ako 20 násobok? vid článok z Bratislavských novín 18/2012

15 komentárov:

  1. Dušan,
    vďaka za super fotoreportáž z cyklo-výletu aj za verejne položené otázky zodpovedným zástupcom MČ Rača, Vajnory a obce Svätý Jur. Keďže dotyční páni nemajú povinnosť odpovedať na články na racan.sk, odporúčam poslať otázky s linkom na článok aj na ich e-mailové adresy a/alebo ich predostrieť na stretnutí poslancov s občanmi.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Celkom rád si s pánmi so zastupiteľstiev pokecám. Dúfam, že projekt bude vopred konzultovaný so širokou verejnosťou. Na odpovede na moje otázky sa teším.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Projekt cyklomagistrály sa pripravuje za zatvorenými dverami a nič nenasvedčuje, že by jeho tvorcovia rátali so širokou verejnou diskusiou. Odhadujem, že nás - podobne ako pri úvere - nanajvýš čaká v račianskych „vládnych“ médiách a spravodaji Račan kampaň „pozrite, akí sme úžasní!“.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. "Teraz prejdeme cez železnicu. Je to nelegálne, takže tento článok nie je návod ako prechádzať cez železničnú trať. Tu ma napadá, čo vlastne robili zastupiteľstvá pred nejakými 10 rokmi, keď sa zrušil chránený prejazd pre autá cez trať. Zaspali? Hlavne zastupiteľstvo m.č. Vajnory!"

    Ak niekto nie je informovany, ako pisatel tychto riadkov, tak sa nemusi hned navazat do Vajnor - ak by si to nastudoval, tak by vedel, ze od stanice Raca az do aktualne Piestam nie je ani jedna krizovatka so zeleznicou, ktora nie je mimourovnova - bola to podmienka rekonstrukcie trate a zvysenia rychlosti, a hlavne zvysenia bezpecnosti (preto aj Pezinok ci Senkvice maju uz vsetky prechody pod resp. nad zemou.

    A predpokladam, ze najvacsia polozka - naklad na tu cyklotrasu je vybudovanie toho useku na zaciatku okolo elektriciek - to je tam polovica investicie mozno aj pomaly, potom oprava tej cesty a znacenie az do Krasnan - to je tiez drahe - aj ked sa to mozno nezda.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. A počas rekonštrukcie sa zabudli stavať mosty, však? A ludia nech sa naučia preskakovať ako blchy.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. A nezabudli: http://www.doprastav.sk/10951
    "Na trati sú medziľahlé zrekonštruované stanice Svätý Jur, Pezinok a Šenkvice a dve zastávky. Na tomto úseku boli vybudované tri nové železničné mosty, jeden cestný most, zrekonštruované boli dva železničné mostné objekty a jeden cestný most."

    OdpovedaťOdstrániť
  7. odkedy ma cyklotrasa mat navratnost a pracovne prilezitosti??? vsak cyklotrasy sluzia hlavne koli bezpecnosti cyklistov....aj cesty maju navratnost? ak autor prejde na svojom horskom bycikli celu trasu a vidi sa mu zbytocna investicia, tak mu rad poziciam svoje deti, nech skusi s nimi prejst tu trasu..vsak dnes sa pomaly neda z Race vyjst na bezpecnu cyklotrasu..a mapku , ktoru zverejnil na konci je asi zla...vyssie mapka je asi spravna.... cez dialnicu a zeleznicu asi trat nepojde vobec (byvaly prechod)

    OdpovedaťOdstrániť
  8. No fajn "Anonymný"!
    Treba si pozrieť moju poslednu fotografiu. Na to, aby vam vyznačili bezpečnú cestu pre cyklistov, sa nemusí "preinvestovať" 700 tisic EUR. Alebo tolko stojí zvislé a vodorovné značenie ciest pre cyklistov v rámci Malokarpatskej-šúrskej cyklomagistrály ?

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Každá investícia vrátane investícií do cyklotrás a ciest má svoju mieru návratnosti a nemusí ísť výlučne o návratnosť ekonomickú. Ani cestná sieť nepadá z neba a nebuduje sa od buka do buka. Štát si zaisťuje návratnosť vložených prostriedkov cez cestnú daň, spotrebné dane, mýto a pod. Pri výstavbe diaľnic sa hovorí o socio-ekonomickej návratnosti.

    A v prípade horskej cyklotrasy má zmysel aj otázka pracovných príležitostí - napríklad v infraštruktúre viazanej na cyklotrasu (ubytovacie a stravovacie služby, podávanie občerstvenia, predaj suvenírov, ...).

    A keď sa už pri spracovaní projektu Malokarpatsko-šúrskej cyklomagistrály nevenovala pozornosť ani návratnosti investície, ani pracovným príležitostiam, bolo by dobré uviesť aspoň to, koľko bude ročne Raču stáť udržiavanie cyklomagistrály.

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Čo sa týka trasy, ktorú som prešiel, nikde netvrdím, že je na 100% ako pripravovana. Chcel som len poukazat, že tzv.vybudovaním trasy sa nič nerieši, nič nové nevznika. Ona už existuje teraz a zadarmo. A až to bude vyznačene aj na Alstrovej, tak potom treba napísať skusenosti, ako vás, resp. ako ich - cyklistov rešpektuju vodiči mot. vozidiel a ako sa cítite bezpečne s malymi deťmi na tej asfaltke len preto, že je tam namalovanych zopár čiar.

    OdpovedaťOdstrániť
  11. Dusan, vy ste fakt magor. Nemyslite vazne, ze chcete aby ludia jazdili tak ako vy... prenasali bicykle cez zeleznicnu trat a pod. Pointa je vybudovat asfaltovu alebo betonovu cyklocesticku... nie kazdy ma MTB ako Vy! Rozmyslajte aj nad detickami na bicykloch a detskymi cyklovozikmi.

    a aby som nebol anonymny... twitter.com/Netro1

    OdpovedaťOdstrániť
  12. Magor ste vy, ja tam prechod cez železnicu nikde nedoporučujem. Trasu som prešiel názorne koli tomu, že už existuje. Magor ste vy aj s projektantami, čo zabudli urobiť popod trať prechod.

    OdpovedaťOdstrániť
  13. Polovica usekov ktore ste tu formou fotografii publikoval bude po dazdi pre rodiny s detmi nepouzitelna....lebo tam bude blato...

    Ak sa naozaj vybuduje pekna cyklotrasa s dobrym povrchom....popripade sa oprovi aj rozbyta stara jurska cesta...tak to zmysel mat bude...

    a ak sa tam este zakaze vstup autam tak to bude aj pre rodiny s malymi detmi...

    lebo tie asi rodicia nebudu vlacit po polnych cestickach....alebo po hlavnej ceste..

    kedze stara jurska nieje zrovna v najlepsom stave na detsky bicyklik....

    a tu mate odpovede na svoje otazky ;) http://www.jurava.sk/inpage/o-nas/

    nabuduce skuste pouzit google

    OdpovedaťOdstrániť
  14. Posledna fotka je nepresna. Tadial uprava cyklochodnika nebude viest. Cyklochodnik sa na cestu pripoji trosku skor. Resp. kopiruje obratisko elektriciek.
    Robo

    OdpovedaťOdstrániť