Malokarpatský región disponuje vlastnosťami úplne odlišnými než je napr. južná Morava. No v jednom máme spoločné prvky: vinohradnícku tradíciu. Avšak čo moraváci sa už dávno chytili príležitosti z toho urobiť výborný biznis v agroturistike minimálne počas celého teplejšieho polroka, u nás sa drieme o 106.
Nevyžili sme šancu vybudovať cyklistické cesty v strednej časti viníc z Rače až po Pezinok s dobudovaním "sklípkov" na ochutnávanie vín - viď napr. http://www.stezky.cz/uvod.aspx
Nevyužili sme šancu k tomu prifárať infraštruktúru dostupných turistických ubytovní, predaja športového a turistického oblečenia, servisu bicyklov a v neposlednej rade, propagáciu regiónu vrátane kvalitných vín zo svahov Malých Karpát. Absentuje spolupráca medzi jednotlivými regiónmi – Rače, Svätého Jura, Vajnor, Pezinku.... tak, aby z toho vznikol integrálny projekt unikátneho významu. Miesto toho sa jednotlivé časti prezentujú nevýraznymi kultúrno-historickymi artefaktami v prevažne mestskej komerčnej rovine na 1 víkend: tzv. vínna cesta, oberačkové slávnosti, Svätomartinské požehnanie vína, deň otvorených pivníc........ Ako keby po ostatné dni v roku boli pivnice zatvorené.
Alebo inak: Ak by ste dostali návštevu z inej časti Slovenska, čo by ste im také zaujímavé ukázali? Kam by ste ich vzali?
Zásadná otázka znie: ako dlho ešte budeme mať s južnou Moravou spoločnú vinohradnícku tradíciu?
OdpovedaťOdstrániťČo sa týka cyklotrasy, Združenie obcí JURAVA sa ju podľa slov konateľa J. Mórika chystá vybudovať už v roku 2013.
Projekt JURAVA (http://www.svatyjur.sk/news/view/malokarpatsko-surska-cyklomagistrala )zrejme vinohradnícku tradíciu nezachráni. Čiastočne rieši športovo-turistické vyžitie v danom regione. Už je iba škoda komentovať, že toto malo vzniknúť hneď začiatkom 90-ych rokov. Ponuka služieb nebude na úrovni ako to ponúka južná Morava.
OdpovedaťOdstrániťParadoxom cyklomagistrály je, že aj keď je to projekt Združenia obcí JURAVA (Jur-Rača-Vajnory), do ktorého Rača vkladá niekoľkonásobne viac peňazí ako Jur a Vajnory (za posledný rok viac než 20.000,- EUR) a šéfuje mu býv. poslanec MČ Rača a starostov spolustraník zo SZ J. Mórik, čo-to sa o ňom občan Rače dozvie len na web-stránke Svätého Jura.
OdpovedaťOdstrániťNuž konkretnosti nepoznam, ale myslim si, že navratnosť toho projektu pre m.č.Rača, Vajnory a obec Sv.Jur je viac ako pochybná. Uvedenú trasu viem urobiť na bicykli už teraz a ak bude zrealizovana, neviem aku "pridanu hodnotu" mi ponukne.
OdpovedaťOdstrániťO dotácii na cyklomagistrálu sa má rozhodnúť už v septembri, tak verím, že sa konečne prelomí doterajšie hlboké ticho a občania MČ Rača čo nevidieť dostanú o projekte, jeho realizácii, o spôsobe prevádzkovania a financovania cyklotrasy v nasledujúcich rokoch a o návratnosti investície podrobnú informáciu.
OdpovedaťOdstrániťNaoko dobry projekt, ale to treba obhájiť. Návratnosť. Logiku celeho projektu. Ak sa nevybuduju pozdlš trasy zaujimave miesta, minimalne vo viniciach štýlové vidiecke vinárničky, tak je to o ničom. Do krčmy si môžem sadnúť tu, vo sv. Juri, aj vo Vajnoroch a netreba upravovanú trasu.
OdpovedaťOdstrániťODKEDY JE PILINSKÝ TAK SA HOVORÍ HLAVNE O CYKLOTRASÁCH A AKOBY NEBOLI POTREBNÉ RIEŠIT INÉ PROBLÉMY.
OdpovedaťOdstrániťZ cyklotrasami nemôže byť problem u nikoho. Ide však o to, čo to bude stat a aky efekt bude z toho – pritiahnutie investorov, vybudovanie infraštruktúry súviciacej s danou aktivitou. V neposlednej rade by to znamenalo popularizáciu Rače. No ako vravím v članku, skúste niekto uviesť, kde by ste zaviedli návštevu?
OdpovedaťOdstrániťad „ODKEDY JE PILINSKÝ...“
OdpovedaťOdstrániťMôžete upresniť, kde sa o cyklotrasách hovorí? My máme najväčšie problémy práve so získavaním informácií o cyklotrase a združení obcí JURAVA, ktoré tento projekt zastrešuje. Na stránke www.raca.sk o cyklotrase ani o združení JURAVA nie sú prakticky žiadne informácie.
ad „Z cyklotrasami nemôže byť problem u nikoho...“
OdpovedaťOdstrániťProblém môže byť aj s cyklotrasami, napr. s prioritou ich budovania, so spôsobom prípravy projektu, s koncepciou jej využívania, s financovaním prevádzky po vybudovaní atď.
Návštevy v Rači sa dajú zaviesť do Račianskej izby, do Železničiarskeho múzea, do súkromnej galérie Vojtecha Polakoviča, na prechádzku po pamätihodnostiach a do lesoparku....
Ak odmyslim Železničiarske múzeum - skutočne železnica nie je výlučne kolorytom iba m.č.Rača, tak zostava iba tá izba.
OdpovedaťOdstrániťBudovanie cyklotrás nie je finančne náročné. Teraz nemyslím asfaltky, ale využiť existujuce trasy vo viniciach a tie navzajom poprepájať. Napokon, južná Morava nema urobeny biznis agroturistiky na asfaltkach. Dokonca si môžete ako cykloturista vypiť a ešte vás aj ošetria, ak sa sem-tam "zdvihne" terén.
... ponechal by som v zozname aj pamätihodnosti, prírodu a galériu (aj keď by iste bolo praktickejšie, keby tu bola aj galéria verejná).
OdpovedaťOdstrániťCyklotrasy nie sú moja parketa, no viem, že cyklomagistrála JURAVA má stáť takmer 680 tis. EUR (pôvodne mala stáť 1 mil. EUR), prevádzkové náklady sa údajne odhadujú na cca 3.000 EUR/rok a to sa mi nezdá málo. Výstavba má byť financovaná z eurofondov, a to sa (nielen) v Rači vníma ako „ZADARA“.
Na FB bola reč o asfaltke, v suvislosti s mojou pripomienkou, že by sa zišlo aj niečo pre kolieskove korčule. Takže, ak sa urobí asfaltka a vo vinici, tak do roka bude plná blata a kameňov. Na kolieskove korčule nepoužitelné. Predpokladám, že čistiť to nebude nikto.
OdpovedaťOdstrániť